Múzsák segítsetek, avagy gondolkodjunk, legalább ha nincs jobb dolgunk, vagy amit akartok.

2014. január 07. 15:15 - Dombó Dániel

Az elveszettnek hitt Metró4 Hatástanulmány (Írások/7.)

Bevezetés

Jó hírem van, megkerült! Egy beteg – értsd szó szerint! – estémen, lázasan forgolódva az ágyban revelációt éltem át, és megtaláltam szürkébbik állományom rejtekén az elveszettnek hitt hatástanulmányt, mely a közelgő 4-es metró-avató bulira sikeresen megkerült.

Előzmények

Komoly vizsgálatok, társadalmi-nemzeti konzultációk és szakmai szervezetekkel való „lázas” egyezkedés után, megfejve a randa EU-t, végre megkezdődhetett a fúrás. Persze esetünkben mindenki fúrt mindenkit, csak a likat nem. Az idő pergett, a Baross tér szomorkásan várta újjáéledését, a népek meg szidták a Demszkyt. Végül szerencsénkre az apróbb zökkenőkön, nézeteltéréseken mindenki lovagias könnyedséggel átlibbent, vagy éppenséggel egy szerény BKV-s végkielégítéssel távozott. Az új metrószerelvények is kis nehézséggel, de végül stimmeltek a megépített sínpályákhoz. Megkezdődhetett a munka.

Még gimnazistaként jártam arra sokat, ennek már 10-12 éve. Azt biztosan megerősíthetem, hogy már azóta tartanak a felszíni munkák, a mai napig... És bár munkást ritkán látni arrafelé, én már látom az ”alagút” végét.

Küllemi beruházás, dizájn

Az, a napnál is világosabb, hogy a metró állomások kiépítése, környékük megszépülésével, modernizálásával jár együtt. (lásd pl. betonsiló a Rákóczi téren. Kár hogy eltakarja a Vásárcsarnok patinás homlokzatát.) Konszenzus van abban is, hogy mindent zöldesíteni kell. A Keleti pu. és környéke valóban elég szürke. Bár még mindig harci helyzet dúl a felszínen, mindenki számára látható az igyekezet. Szintén saját szememmel láttam, hogy a virágágyásokba szánt termékeny föld helyett, és a dús lombozatú ligetnek szánt fák tövébe, az építés során felhalmozott építési hulladékot, más nevén sittet, gondosan a növények alá helyezték el. Most végre szép szürke, sikerült a terv! Remélhetőleg április 6-án minden virágba fog borulni! Ha nem így lesz, akkor Gyurcsányt még mindig elő lehet venni. Jelenleg csikkek tízezreivel, és némi sörös dobozzal fedték le a talajt a téli fagyok ellen.

Termék felhasználási hajlandóság

Mindenki szeret gyorsan, modern környezetben közlekedni. Tehát hasznos a Metró4 projekt.

Jaj, bocsánat, ennél lehet, hogy az illetékes szervek mélyrehatóbban is foglalkoztak a kérdéskörrel, csak kiömölhetett a kávé, és így már nem vehető ki tisztán az írás. Én azért, laikus fejjel, úgy, hogy ezen a vonalon (Blaha-Újpalota) éltem és utaztam nap, mint nap hosszú évekig, megpróbáltam rekonstruálni ezt a részt.

Írjunk le a térképen egy viszonylag nagy sugarú kört, melynek centruma a Keleti pályaudvar. Ennek a körnek határa legyen a Rottenbiller utca (hiszen a II. János Pál pápa téren – leánykori nevén: Köztársaság téren szintén lesz felszállásra lehetőségünk), az István utca/Dohány utca, a Dózsa György út (Reiner Frigyes park, és környéke). A Fiumei út mentén és környékén lakók (Teleki tér, Dologház utca, Népszínház utca stb.) inkább a Pápa térre fognak elmenni, vagy a Blahát választják majd, mintsem bevillamosozzanak a Baross térre.

A Keleti majdnem közvetlen szomszédságában ezenkívül: az Aréna Pláza helyezkedik el (hol sokan nem laknak), a Stadion területe, a vasút széles vágányai valamint a Fiumei úti temetőben megpihentek találhatóak, kik hétköznapjaira nem igen lesz nagy hatással a 4-es Metró adta lehetőségek.

A fent felsorolt körben élő lakosság gyalog fogja megközelíteni a megállót. Ha kicsit nagyobbra kiterjesztjük a mért területet, akkor a Városligeti fasor felé tudjuk egyedül ezt megtenni, de innen már csak egyéb közvetítő járattal tudnak eljutni a lakosok a metróhoz. Könnyen lehet, hogy ők viszont inkább fogják a Nagykörúton közlekedő 4-es, 6-os villamost, és a trolibuszjáratokat választani.

Pontos számot nem tudok közölni, hogy így kibővítve, hány fő fogja a Keleti pályaudvarnál lévő megállót igénybe venni, de gyanítom kevesen.

Továbbá egy demográfiai kimutatás megmutatná számunkra azt is, hogy ezen területen hány család él, hány iskolás gyerek, és mekkora az idősek száma, kik kevésbé tesznek már meg nagyobb távolságokat. Például hol van a legközelebbi szakrendelő, kórház, iskola, amit mindenkinek el kell érnie tömegközlekedéssel.

Ezeket a paramétereket a legfontosabb vizsgálni, mikor felállítunk tenderünkkel kapcsolatban egy költségvetést a tervezett befektetendő, és működtetési költségekről (erre a megállóra vetítve) arányosan a társadalomra kivetített hasznosságával. A Keleti egy fontos közlekedési csomópont, de ha nem köt össze hasonlóan fontos csomópontokat, ha sok kevésbé kihasznált, mérhetetlenül drága megállókkal aprózzuk el a budget, akkor ez felvet kérdéseket.

Vizsgáljuk meg mind e mellett a beruházásnak a felszíni közlekedésre gyakorolt hatását, valamint azon nem elhanyagolható kerületeket, ahova még az ígéret szintjén, meg sem említették vezetőink – kik a szociális érzékenység területén meglehetősen alulfejlett érzékekkel vannak megáldva – a metró kiépítésének szándékát. De így van ez más vonalak esetében is. (3-as metró – Káposztásmegyer, 2-es metró XVII. kerület. A Csömör felé való meghosszabbítás lufi, hiszen ott már van Hév, ha ritkább is, de legalább van.)

De visszatérve a 4-es vonalra, fontos lenne a Bosnyák tér elérése. A dolog még ekkor sem kielégítő, hiszen a Rákóczi út, Thököly út, Csömöri út vonalának végén ott van a XV. kerület a maga ca. 40.000 fős lakótelepével, széles kertvárosával, Rákospalotával, bevásárló központjaival és forgalmas buszjárataival, melyek Újpesttel kötik össze. Az itt lakók nagy többsége a belvárosban dolgozik, itt jár iskolába, szórakozni, vagy akár orvoshoz is. Ez 2011-ben összesen 80.653 főt jelentett!

A korai csúcsban, (a többedig elengedett busz után) késésben, a szardíniává préselt utasokkal araszolnak a buszok és autók a Bosnyák tér felé, az egysávos úton. A remény teljesen szertefoszlik, mikor ez a Hungária körútig is eltartani látszik. Leszállni szinte senki sem fog, még a Keletiben sem! A Blaha Lujza tér az a pont, amikor gyakorlatilag kicserélődik a buszok utazóközönsége. Az új felszállók a Ferenciek teréig, vagy maximum a Móriczig mennek, majd a buszok egykedvű ürességgel hajtanak tovább Kelenföld felé.

„Egy föld alatt megbúvó, kötöttpályás vasúti jellegű közlekedő eszköznek, elsődleges célja a gyorsaság, hatékonyság, és a felszíni közlekedés tehermentesítése, ezzel tisztább, zöldebb Budapestet megőrizve unokáinknak!” /részlet a leendő-Dr. V. Dávid, a még meg nem írt kisdoktori disszertációjából, melynek címe: Hogyan vezessük szakszerűen Budapest tömegközlekedését. Érdekessége a dokumentumnak, hogy az egykori-Dr. S. Pál lektorálta/

Lábjegyzet 1: S. Pál tanulva saját, ifjúkori botlásából, V. Dávid figyelmét külön felhívta arra, ha netán idézeteket szeretne venni a híres bolgár sporttörténész Nikolaj Georgiev lányának, Sophia Georgiev által írt disszertációjából, melynek címe: Hogyan vezessük szakszerűen Szófia tömegközlekedését; akkor mindenképpen gondosan jelölje a forrást!

Az elmélet helyes, de sajnos, ez most úgy néz ki, nem jön össze. A buszok utasai, mivel a Blahára mennek, nem fognak átszállni a Keletiben. Örülnek, hogy a zsúfolt buszra felkínlódták magukat, gyerekestül, iskolatáskástul, szatyrostul, ahol a kismalac is túr… Az átlag kora reggeli utas, a benne felgyülemlő ingerültségével jobban is teszi, a súrlódások elkerülése érdekében, ha elkerüli a metróban sorfalat álló, fasisztoid ellenőrhadat. Szóval ezek után egy megállónyit még a busszal is bevállalnak, hiszen az egyszerűbb, és talán gyorsabb is.

Megoldási javaslat

Javasoltam volna, ha megkérdeztek volna, mint szavazattal bíró, döntéseim súlyával tisztában lévő magyar állampolgárt, hogy: a Blaha Lujza tér legyen a főcsomópont (a Keleti helyett) ahhoz a metróhoz, mely Újpalotáról indul, összekötve a külterületekben lakó tömegeket, a Nagy Lajos király útjával (Bosnyák tér), a Hungária körúttal és a Nagykörúttal. Ezt követve fordulhat a metrónk délnek, és így átszállási lehetőséget biztosíthat az Üllői úton a 3-as metróra, majd folytathatja útját Buda irányába. (Az külön örömmel tölt el, hogy tervbe vették a Budaörsig való meghosszabbítást. Tudni illik, ezen település az országban a leggazdagabb, biztosan nagy szükségük van metróra. 2011-ben az egy főre jutó, összevont jövedelem Budaörsön 2.805.000 Ft volt. http://index.hu/gazdasag/magyar/2012/10/03/budaorsiek_es_hegyvidekiek_kerestek_tavaly_a_legjobban/)

 

Lábjegyzet 2: További érdekesség, hogy kicsi utána olvasással kiderül, hogy már 1972-ben megszületett a 4-es metró első tervezete, és az a Blaháig ment volna. További információk: http://hu.wikipedia.org/wiki/M4-es_metróvonal

Záró gondolatok, javaslatok hasonló tenderek kiírására

Mivel ez a dokumentum csak most került elő, mikor már kész a likunk, félő, hogy funkcióját (lásd a fent említett disszertációból idevágó, kiragadott idézetet) ki nem használt, több 100 milliárd forintot felemésztő, polgárpukkasztó beruházás, választási sziruppal leöntött szülinapi zsúrját látjuk. (A 2012 októberében meghatározott összköltség 452,5 milliárd forint volt.)

Javasolnám új beruházásnak, hogy az 5-ös metró kösse össze Felcsútot az FTC Stadionnal érintve Debrecent! Az Unió biztosan ad majd pénzt erre is, hiszen a vótnyócév ellenére is, az elmúlt években nyújtott gazdasági teljesítményünk fénye elhomályosítja majd a le nem mondott Ali Rémhez hasonló kapitalista-imperialista-kommunista-izraelitőkéspista-gyurcsánybajnaista bankárok látását.

Lábjegyzet 3: A cinikus demagógia demagóg cinizmust szül. Ezért elnézést kérek. Aki szeretne jobban elmerülni a magyar nyelv ezen feneketlen kincsestárában, javaslom nézze a Hír Tv Célpont című műsorát.

Melléklet

Itt közölném a dokumentum titkosított részeit, ha nem lennének titkosítva.

(…) # ######## ###### ## #### ####. Or### ####or ########### bíz## meg Sim##### ##jost a ####### ######lezé#####. Ám eh##z Feke## Györg# eng###je is k######. Ő ezt csak ##kor ##ta meg, h# a Viga## #s a Műc##rno# is az ö#é lehe#. ########### ############ ### ## ##### ## ########.

####### ## #### ###### ##########? No jó, #onta erre Or### ####or, de a Nem#eti Együt#műk###s Rend###ré#en. ######## ######## ## ####### ######### J

Stadi## üg#ben pedi# az# hangsú##o#ta, h#g# ###### ######### ###### ##############. Traf#k ############### ### ## ####### majd mi ######### egy-k## sallert ## Euró### Unyión#k, ## ## ########### ################# #### ##. (…)

D.D.

Múzsák segítsetek, avagy gondolkodjunk, legalább ha nincs jobb dolgunk, vagy amit akartok.