Múzsák segítsetek, avagy gondolkodjunk, legalább ha nincs jobb dolgunk, vagy amit akartok.

2017. január 25. 15:02 - Dombó Dániel

A közellenség neve: pedagógus (Ìrások/16.)

"Szeretsz énekelni?" - kár...

Ismét meglegyintett minket egy újabb magyar siker szele, Deák Kristóf: Mindenki című magyar rövidfilmje, melyről az a hír járja, hogy Oscar esélyes. A Saul fia sikerén fellelkesedve, és mert énektanár kollégák is ajánlották a közösségi felületeken, megnéztem.

Nagyon izgalmas és aktuális ötletnek tartom, hogy a nem rég az UNESCO értékei közé sorolt Kodály-módszer hazájában, egy iskolai kórus életének egy kis szeletét ismerteti meg a film a hazai és a nemzetközi közönséggel. Erre igen is büszkék lehetünk, ez Hungarikum. A gyerekek játéka aranyos, ami szerencsénkre ellensúlyozza a kevésbé tehetséges, ám Jászai-díjas felnőtt színészi alakítást.

Azt viszont korán sem hittem volna, hogy ennek a 25 percnek a konfliktusforrása a pedagógus lesz, és az énekkar. Véleményem szerint nagyon sok olyan társadalmi vagy akár iskolai probléma létezik, amikből bőven lehetett volna választania a film készítőinek, de hogy miért pont a gonosz, öregedő, önmagát betegesen megvalósítani vágyó, görcsösen karrierista és egyben pitiáner pedagógust állították a fő gonosz szerepébe, azt nem tudom. Direkt sértőnek találom, hogy a svédországi „túrné” a tuti kártya, ami mindent visz. Mert a karének a magyar kispedagógus egyetlen esélye arra, hogy világot lásson, s mikor már minden veszve látszik, nem átallja "rohadékok"-nak nevezni a gyerekeket. 

Lehet, hogy a rendezőt ilyen módon csúfosan megszégyenítették az iskolai kórus előtt gyermekkorában – ezt nagyon sajnálom – de egészen felháborítónak tartom, hogy ezt, mint egy transzparens módon közli a nagyérdeművel; lám lám, minden gyermekkori sérelemnek azok az elfuserált, rosszindulatú pedagógusok, és kimondottan az énektanárok az okai. Időnként már-már egyfajta antiszocialista légkört is kezdtem érezni a film közben, mint egy utalást arra a mocskos régi oktatási rendszerre, amikor még vasfegyelem, szigor, és az iskolai köpeny által megtestesült diktatúra honolt az iskolákban… Èrdemes lett volna továbbá odafigyelni a szakmai hibákra, amik bár biztosan direkt kerültek bele a filmbe, ezzel is alátámasztva a pedagógus dilettantizmusát, ám ez továbbra is csak egy rossz eszköz, mert általánosít.

Ezen túlmenően semmiféle üzenetet nem vettem le a filmből, ami azért egy lényeges hiányosság, kivéve egyet: sok lúd disznót győz… elmés és eredeti, megérdemli az Oscart.

h-fotelmalac.jpg

Múzsák segítsetek, avagy gondolkodjunk, legalább ha nincs jobb dolgunk, vagy amit akartok.